BL har vist vejen til en strammere medlemskommunikation

"Vi har været alt for dårlige til at kommunikere, hvor mange kræfter og ressourcer, L&F har brugt på Grøn Vækst, og jeg må samtidig ærligt indrømme, at vi heller ikke har været dygtige nok til kommunikere det budskab, vi gerne ville om Grøn Vækst til vores medlemmer og pressen."

Bæredygtigt Landbrug har vist vejen til en strammere
medlemskommunikation

Christian Castenskiold

“Vi har været alt for dårlige til at kommunikere, hvor mange
kræfter og ressourcer, L&F har brugt på Grøn Vækst, og jeg må
samtidig ærligt indrømme, at vi heller ikke har været dygtige nok
til kommunikere det budskab, vi gerne ville om Grøn Vækst til vores
medlemmer og pressen.”

Det siger formand i L&F, Niels Jørgen Pedersen i et
dobbelt-interview i Landbrugs Avisen, hvor han krydser klinger med
formand for Bæredygtigt Landbrug, Christian Castenskiold.

Formanden for L&F indrømmer også, at Bæredygtigt Landbrug
har medvirket til, at L&F har fået strammet op på
medlemskommunikationen.

Dårligt slogan

Christian Castenskiold siger i interviewet, at han glæder sig
over, at L&F har iværksat en kommunikationsstrategi, som
medlemmerne har savnet i mange år. Til gengæld synes han, det er
lidt ærgerligt, at man har valgt et slogan, der er lige så velvalgt
som Danske Banks “Vi gør, hvad vi er bedst til”.

“Jeg er ikke sikker på, at medlemmerne deler denne opfattelse,
at fremtiden for landbruget ikke er så sort, som den har været,
siger formanden for Bæredygtigt Landbrug”.

Tandløst

Christian Castenskiold understreger, at han stadigvæk synes, at
man er for tandløs i L&F, og at organisationens kommunikation
langt fra er skarp nok, når pressen kommer med kritiske historier
om landbruget, som er uberettiget.

Hvem bestemmer

Når man læst det her dobbelt interview i LandbrugsAvisen, sidder
man med den fornemmelse, at formanden ikke tør eller vil sige hele
sandheden om organisationens eksterne og interne kommunikation.

Vi bliver ikke klogere på, hvad vil L&F vil med deres
kommunikation? En TV- reklame i millionklassen, der tegner et
rosenrødt billede af landbruget, er langt fra nok. Hvad vil de gøre
for at skabe mere åbenhed og styrke medlemskommunikationen. Intet
svar.

Budskabet

Hvorfor har L&F f.eks. så svært med at trænge igennem til
pressen? Det kan i hvert fald ikke skyldes kapacitet eller mangel
på presse-og kommunikationsområdet. Formanden og resten af
bestyrelsen er omgivet af mere end en håndfuld presse-og
kommunikationsrådgivere, som gerne skulle være i stand til at
hjælpe dem med at få budskabet ud over rampen. Men hvad er
budskabet og hvem må udtale sig til pressen? Det svar mangler vi
stadigvæk.

 Ny start

Derfor må formandens udtalelser i det her dobbel-interview
betegnes som en ny start, men der mangler stadigvæk meget, før
L&F kan bryste sig af, at have en kommunikation, som modsat
Bæredygtigt Landbrug lever op til medlemmernes forventninger og
krav. Men det går den rigtige vej.

Af Justinus Johannesen, journalist, Bæredygtigt Landbrug –
jujo@baeredygtigtlandbrug.dk

 

 

 

 

Scroll to Top