Ny undersøgelse viser, at Danish Crowns markedsføring sætter deres ejere i miskredit

Udgivet 11. september 2018 - kommentarer:
Ny undersøgelse viser, at Danish Crowns markedsføring sætter deres ejere i miskredit

Bæredygtigt Landbrug støtter Danske Svineproducenters kritik af Danish Crown. LaDS har spurgt sine medlemmer, om Danish Crown miskrediterer alt andet kød end det fra OUA-grise. Svaret er et rungende JA

Hele 94 procent af danske svineproducenter mener, at Danish Crown miskrediterer alt andet kød end kød fra OUA-grise ved sin markedsføring af kød fra OUA-grise i danske Netto-butikker.

Det viser en undersøgelse, som Danske Svineproducenter har gennemført blandt sine medlemmer i weekenden.

Det skriver Danske Svineproducenter i en pressemeddelelse. Den kan læses HER.

I kamp med sig selv

Bæredygtigt Landbrug finder det ubegribeligt, at Danish Crown markedsfører på en måde, hvor virksomheden bekæmper sine ejere.

”Det siger sig selv, at når Danish Crown fremhæver OUA-kød som et sundere og bedre produkt, så bliver resten af produktionen mistænkeliggjort og miskrediteret. Sandheden er jo, at Danmark er blandt de førende lande i verden, når det gælder fødevaresikkerhed”, siger Hans Aarestrup, direktør i Bæredygtigt Landbrug.

”Det gør det blot endnu mere absurd, at Danish Crown vælger at markedsføre produkter på en måde, hvor det er på bekostning af gode, sunde og sikre fødevarer”, fortsætter han.

Ude af trit med ejerne

Hos Danske Svineproducenter er der også anledning til bekymring, hvilket ligeledes er årsagen til, at undersøgelsen i første omgang blev iværksat.

”Miskrediteringen gælder ikke kun mere end 90 procent af den danske svineproduktion, som omfatter såkaldt konventionelt svinekød, men det gælder dermed også økologisk kød og andre specielprodukter”, påpeger Per Bardrum, der er direktør i Danske Svineproducenter.

Han finder det yderst kritisabelt og bekymrende, at Danmarks største slagteri dermed er ude af trit med sine ejere, og at svineproducenterne har opfattelsen af, at deres slagteri sætter dem i miskredit.

”Vi har været meget kritiske omkring den måde, som Danish Crown i sidste uge valgte at gennemføre deres markedsføring af OUA-kød på. Danish Crown har pure afvist vores kritik, senest på et møde torsdag eftermiddag. Derfor gennemførte vi undersøgelsen. Vi ville gerne have af- eller bekræftet, om vi var på linje med vores medlemmer. Derfor er jeg meget glad for at konstatere, at vores medlemmers opfattelser er helt i tråd med det, vi har meldt ud. Ydermere er jeg glad for at kunne konstatere, at Danske Svineproducenter aldrig tidligere har gennemført en undersøgelse, hvor vi modtog så mange besvarelser så hurtigt”, tilføjer Per Bardrum.

Undersøgelsens resultater

Allerede mandag morgen havde Danske Svineproducenters sekretariat modtaget 420 besvarelser fra de i alt 866 svineproducenter, som modtog undersøgelsen per mail fredag eftermiddag, og resultaterne er markante:

87 procent svarer, at Danish Crown i sin markedsføring af OUA-kød ikke har været god nok til at forklare, at alt dansk svinekød er frit for antibiotika. 11 procent svarer ja i mindre eller højere grad, og 2 procent ved ikke.

94 procent svarer, at Danish Crown med sin markedsføring af OUA-kød har sat andet svinekød end OUA-kød i miskredit. 76 procent svarer i høj eller meget høj grad, mens 18 procent svarer i mindre grad. 5 procent svarer slet ikke.

95 procent deler Danske Svineproducenters bekymring for, at forbrugerne nu tror, at der er antibiotika i noget af det danske svinekød, der ligger i køledisken i danske butikker, og at der er noget svinekød, der er bedre end andet. 81 procent svarer i høj eller meget høj grad, mens 14 procent svarer i mindre grad. 6 procent svarer nej.

Undersøgelsens resultater kan ses HER.

Af Anders Lei, journalist@baeredygtigtlandbrug.dk