Flere end 300 til generalforsamling i Horsens

Onsdag aften havde Bæredygtigt Landbrug inviteret til generalforsamling på Bygholm Landbrugsskole og flere end 300 medlemmer havde fundet vej til mødet, hvor der både var orientering og debat på programmet

Formand Flemming Fuglede Jørgensen åbnede generalforsamlingen 2014 med sin beretning, hvor han blandt andet gennemgik en grafik, som han havde fået fremstillet til lejligheden for at skabe overblik over, hvem der har indvirkning på landmændenes vilkår og hverdag, ligesom han råt for usødet gav sit syn på den virkelighed, Bæredygtigt Landbrug arbejder i og kæmper for at ændre.

Foruden formandens beretning bød aftenens program på direktør Vagn Lundsteen, der gennemgik regnskabet for 2013 og fremlagde budgettet for 2014.

Ledelsen fra Bæredygtigt Landbrug var dog ikke de eneste, der tog ordet. Først gik Bent Hjort Knudsen, der er landmand fra Løgstør-egnen, på talerstolen for at fortælle, om det høringssvar med indsigelse mod vandplanerne, som han i samarbejde med Erik Ugilt, Niels Busk og Christian Mejdahl har skrevet og sendt til Naturstyrelsen.

”Vogntoget har ikke bare det ene hjul i rabatten, vogntoget er ovre grøften og kører rundt inde på marken, hvor det taber farten,” sagde Bent Knudsen og understregede:

”Der er blevet taget kvælertag på landbruget, og dele af landbruget gisper efter luft.”

De fire nordjyske landmænd har sørget for at udlevere deres høringssvar til så mange som muligt og delte også høringssvaret rundt på generalforsamlingen i Horsens.

”Jeg håber ikke, at man betragter indlægget som klynk. Det er sådan, man har afvist vores argumentation tidligere, som klynk, og det er et erhvervspolitisk indlæg,” forklarede Bent Hjort Knudsen.

Ikke kun ros
Selvom flere i løbet af debatten åbnede deres indlæg med at takke for indsatsen, som foreningen gør, var det ikke kun rosende ord, der kom fra de fremmødte medlemmer.

Holger Poulsen ville ønske, at han var blevet informeret tidligere om høringsfrist, mens Lars Tinglev argumenterede for, at tonen måske er for hård. Det var især retorikken omkring fødevareminister Dan Jørgensen, der faldt Tinglev for brystet.

”Dan Jørgensen vil ikke mødes med jer, og det duer ikke. Og det kan ikke hjælpe at kalde ham en tøsedreng i en stor, fed overskrift, som I gjorde i sidste nyhedsmail. Måske skal man ryge en fredspibe,” sagde landmanden fra Kolding-egnen.

Det var Torben Fink ikke enig i. Han opfordrede til at fortsætte på den facon, han har oplevet indtil nu, og det gav Peter Kjær Knudsen han ret i.

”Vi har nok i landbruget, der laver kompromisser. Hvis det er det, du vil, skal du melde dig ind i Landboforeningerne. Du kan se, hvor langt vi er kommet bagud de seneste 25 år, fordi vi har været medlemmer af Landbrug & Fødevarer, eller hvad de nu har heddet de sidste 25 år,” sagde Peter Kjær Knudsen direkte til Lars Tinglev og fortsatte:

”Jeg vil gerne opfordre til, at det videre arbejde er hårdt mod hårdt. Kør de retssager, der skal til. Fortsæt af den vej. I gør det rigtig godt.”

Af Lene Skriver Bak, lsb@baeredygtigtlandbrug.dk