Forbrugerne tænker ikke ret meget på klimaet, når de køber mad

Både pris og smag er prioriteret langt over klima og etik, når vi står i supermarkedet og fylder varer i indkøbskurven

køer-i-stald

Det er en misforståelse, at forbrugerne først og fremmest tænker i miljø og klima, når de vælger fødevarer henne hos købmanden. Tværtimod er først og fremmest pris og smag men også oprindelse, fødevaresikkerhed og næringsindhold afgørende parametre for, hvad vi kommer i indkøbskurven.

Det fortæller Effektivt Landbrug, der refererer fra EU’s officielle forbrugerundersøgelse, der blev gennemført sidste år. Her fremgår det, at prisen var vigtig for 54 procent af de europæiske forbrugere, mens 51 procent pegede på smag. Fødevaresikkerhed og oprindelse scorede 46 procent i undersøgelsen, mens næringsstofindholdet nåede op på 41 procent. Miljø- og klimapåvirkningen? Dén var vigtig for i alt 16 procent af EU-borgerne… Sidstnævnte tal er en anelse højere for danskerne, nemlig 20 procent.

Konklusionen i den europæiske undersøgelse kan være en god forklaring på, at der stadig spises masser af kød – trods al snakken om, at det må man hellere lade være med af hensyn til klimaet.

Hvis du abonnerer på Effektivt Landbrug, kan du læse hele artiklen HER.

I øvrigt er én ting jo, hvad folk siger – noget andet er, hvad de rent faktisk gør. Der er således eksempelvis masser af intentioner om at spise mindre kød og mere grønt, de konkrete salgstal viser bare en helt anden historie. Dét kan du læse mere om i artiklen fra Bæredygtigt Landbrugs hjemmeside herunder.

Danskerne spiser noget helt andet, end de påstår

Af Christian Ingemann Nielsen, cin@baeredygtigtlandbrug.dk

Scroll to Top