Generalforsamling: Se videoen med professor Sebastian H. Mernild

Klimaet spillede en hovedrolle på Bæredygtigt Landbrugs generalforsamling, hvor syddansk professor lærte fra sig om klimaforandringer

generalforsamling-mernild

”Potentialet ligger ude i den store verden. Tiltagene skal ske internationalt. Og det, der virkelig batter, er at omstille vores energisystemer!”

Sådan lød én af pointerne, da Sebastian H. Mernild – professor i klimaforandringer og glaciologi ved Syddansk Universitet – på onsdagens generalforsamling i Bæredygtigt Landbrug berettede om bl.a. temperaturstigninger siden den sidste istid og ikke mindst om den eksplosive udvikling i nyere tid. Klimaet spillede i det hele taget en hovedrolle ved mødet, der blev afviklet på Bygholm Landbrugsskole i Horsens.

Professoren erklærede sig overordnet enig i flere af landbrugets mange indvendinger mod den førte klimapolitik. Ikke mindst fordi Danmark står for blot 0,1 procent eller en tusindedel af klodens CO2-udledninger.

Du kan se videoen med Sebastian H. Mernilds indlæg via linket herunder. Derudover kan du læse Maskinbladets referat af professorens udsagn på Bæredygtigt Landbrugs generalforsamling i artiklen HER.

Af Christian Ingemann Nielsen, cin@baeredygtigtlandbrug.dk (tekst) og Kyster Presse (video)