Stor kampagne fra Bæredygtigt Landbrug: Vi er klar til at producere mere mad

Annonce, der italesætter internationalt behov for stor fødevareproduktion i landbrugslandet Danmark, bliver i denne tid bragt i flere nationale og regionale dagblade  

logo-softshelltoej-logo-bl-3

”Vi er klar”, lyder overskriften i en helsides annonce, som Bæredygtigt Landbrug i disse dage har indrykket i både landsdækkende og lokale aviser.

Her forklarer foreningen, at Ukraine-krigen har forstærket fødevarekrisen, og hvordan årtiers reduktion af fødevareproduktionen i Danmark nu mere end nogensinde viser sig at være en katastrofe.

Konkrete bud på forbedringer

”Vi landmænd ønsker at øge fødevareproduktionen uden at gå på kompromis med samfundets miljø- og klimaønsker”, hedder det bl.a. i annoncen, der også giver konkrete bud på forbedringer i den danske miljø-, fødevare- og landbrugspolitik.

Annoncen bringes i bl.a. Jyllands-Posten og Ekstra Bladet samt i Effektivt Landbrug, Nordjyske plus i samtlige udgivelser i mediekoncernen Jysk Fynske Medier. Kampagnen bakkes op på bl.a. de sociale medier.

Lovgiverne bremser fødevareproduktionen

Effektivt Landbrug beskriver i lørdagens udgave BL’s annoncekampagne.

I avisen fortæller Bæredygtigt Landbrugs formand Peter Kiær, at kampagnen er et forsøg på at påvirke både politikerne samt hr. og fru Jensen og fortælle dem, at det ikke er landbruget selv, der ønsker at holde sig tilbage i forhold til at producere flere fødevarer.

Guldkalven slagtes

“Vi vil faktisk gerne undgå fødevarekrise, og vi kan jo hjælpe til med at producere de fødevarer, hvis ikke vi bliver stækket så meget på vores rammevilkår, som vi hidtil gennem lang tid har oplevet fra de folkevalgtes side”, forklarer han.

“Det, vi ser nu, er, at vi her i landet prøver at udtage lavbundsjord til ikke at producere noget. Danmark er jo et af de steder i verden, hvor man kan lave de allerhøjeste udbytter på specielt korn. Og det er vi ved at sætte til nu. Vi er ved at slagte guldkalven. Det er helt absurd i en verden, hvor vi står i en helt akut fødevarekrise”, tilføjer Peter Kiær.

Du kan se annoncen via linket HER.

Effektivt Landbrugs artikel om BL’s annoncekampagne gemmer sig bag linket HER.

Af Christian Ingemann Nielsen, cin@baeredygtigtlandbrug.dk

Scroll to Top