Dansk landbrug er stadig en international succes

Flere asiatiske markeder øger importen af svinekød fra Danmark, der i øvrigt samtidig sætter rekord i samlet landbrugseksport til udlandet

peter-kiærs-smågrise

Danske svineproducenter bør ikke nødvendigvis skifte deres levebrød ud med ”plantebaserede fødevarer” lige med det samme…

De internationale prognoser for efterspørgsel på svinekød fortæller om et nærmest eksplosivt behov for koteletter og andet godt fra grisen i de kommende mange år. Dén tendens har Bæredygtigt Landbrugs hjemmeside tidligere fortalt om i blandt andet disse artikler HER, HER og HER.

Stor fremgang i Japan

En historie bragt i Landbrugsavisen beretter nu, hvordan flere asiatiske markeder desuden har fået øjnene op for dansk svinekøds fortræffeligheder. Og det i en tid, hvor eksporten til Kina ellers er vigende af forskellige årsager.

Japan har eksempelvis øget sin kærlighed til dansk svinekød, selv om landet i de første 11 måneder af 2021 har mindsket sin samlede import af svinekød med 2,5 procent. Danmark er således Japans femtestørste leverandør af svinekød med 85.140 ton. Det er en fremgang på 14,4 procent på et år.

Du kan læse mere i Landbrugsavisens artikel HER.

Eksporten runder nu 170 milliarder kr. årligt

Derudover fortæller Jyllands-Postens medie Finans.dk, hvordan den danske fødevareklynges eksport af landbrugsprodukter har sat kursen mod en ny rekord. Eksporten ser nemlig ud til at runde ikke færre end 170 milliarder kr. i året, der gik. Dén historie kan du blive klogere på via Finans.dk HER samt i Landbrugsavisens omtale HER.

Den danske eksport af avlsdyr er ligeledes i vækst, hvilket Effektivt Landbrug skriver om HER.

Statistikkerne omkring de massive eksporttal for såvel svinekød som landbrugseksporten i øvrigt taler altså deres tydelige sprog. Måske talmaterialet i højere grad burde bruges som research af de journalister, som stadig med jævne mellemrum sætter kritisk lys på den store og succesfulde svineproduktion her til lands. Danmarks Radios artikel HER – hvor Danish Crown skal høre for at tjene penge på de varer, der rent faktisk fortsat efterspørges i stor stil – er et godt eksempel på, hvordan følelser åbenlyst tæller mere end fakta…

Af Christian Ingemann Nielsen, cin@baeredygtigtlandbrug.dk

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Scroll til toppen
Please accept [renew_consent]%cookie_types[/renew_consent] cookies to watch this video.