Bedre afregningspris fra andelsselskab ønskes

Det er ret simpel købmandsregning, at hvis man ikke kan drive sin forretning med en omkostningsdækkende indtjening, lukker butikken

penge1000x400

Ledelsen i Arla meldte forleden ud, at selskabet gerne ser en stigning på omkring én procent i mælkemængderne over de kommende år – ellers har man svært ved at leve op til egne strategier.

”Grundlæggende kan LDM kun se én eneste måde at få det ønske opfyldt på: Bedre afregningspris”, lyder det fra Landsforeningen af Danske Mælkeproducenters formand, Kjartan Poulsen.

I foreningens seneste nyhedsbrev tilføjer LDM-formanden:

”Det er ret simpel købmandsregning, at hvis man ikke kan drive sin forretning med en omkostningsdækkende indtjening, så lukker butikken, det gælder også for mælkeproducenter. Og det er faktisk den situation, som mange producenter står i for tiden. Så den bedre afregningspris skal beregnes som dobbelt op, dels for at fastholde den nuværende produktion og dels for at øge produktionen. Det kræver dygtighed at vækste en produktion, men det kræver større dygtighed at tilpasse en produktion. Men det må man kunne kræve af en mejeridirektør, fugle på taget om fem år er ikke nok, der skal penge på afregningen nu”.

Du kan læse mere i Effektivt Landbrugs omtale af nyhedsbrevet HER.

Samtidig beretter mediet AgriWatch om mælkeproducenten Alex Thomsen, som har mistet lysten til at drive landbrug og derfor frivilligt har valgt at gå konkurs. Han har 800 malkekøer men har som andelshaver i netop Arla ikke kunnet få økonomien til at hænge sammen. AgriWatch har besøgt ham til en snak om at give afkald på livsværket:

“Vores løn som landmænd hænger ikke sammen med, hvordan lønniveauet er i den øvrige befolkning”, siger Alex Thomsen.

Dén artikel kan du – hvis du abonnerer på AgriWatch – læse via linket HER.

Af Christian Ingemann Nielsen, cin@baeredygtigtlandbrug.dk

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen
Please accept statistics cookies to watch this video.