BL-direktør om IT-bøvl i Landbrugsstyrelsen: Pinligt!

Jørgen Evald Jensen forsøger – igen – at tale landmændenes sag i forhold til de gentagne problemer

jørgen-evald-jensen-halv-figur-grøn-baggrund-1000-px

”Hvis en landmand overskrider frister eller bryder regler, falder hammeren. Men myndighederne giver åbenbart bare sig selv udsættelse, indtil problemerne er løst. Det er under al kritik! Det er faktisk decideret pinligt!”

Sådan lyder det fra Bæredygtigt Landbrugs faglige direktør Jørgen Evald Jensen til Bæredygtigt Landbrugs hjemmeside – efter at det er kommet frem, at omkring 500 ansøgere lige nu ikke kan foretage de overdragelser af betalingsrettigheder, som er nødvendige i forbindelse med deres ansøgninger om støtte for 2020. Det skyldes de evindelige IT-problemer med den såkaldte Tast Selv-service.

Uanstændig offentlig forvaltning

Effektivt Landbrug beskrev sagen i weekendens udgave, hvor Jørgen Evald Jensen kaldte det for uanstændig offentlig forvaltning, at man i henved otte måneder tilsyneladende intet har gjort for at løse problemer med både betalingsrettigheder og økologitilsagn. Dét kan du – hvis du abonnerer på Effektivt Landbrug – læse mere om i linket HER.

Styrelsen beklager

Bæredygtigt Landbrugs to direktører Hans Aarestrup og Jørgen Evald Jensen skrev allerede den 2. april til Landbrugsstyrelsens direktør Jette Pedersen om sagen, hvilket du kan se HER. Nu har Jørgen Evald Jensen – på ny – bedt Landbrugsstyrelsen om at få IT-systemerne til at virke, så det bliver muligt at opfylde ansøgningsfristen den 1. maj.

Landbrugsstyrelsen beklager mandag IT-problemerne – og meddeler samtidig, at man vil øge både overvågningerne og serverkraften op til ansøgningsfristen. Dét kan du læse mere om i Maskinbladets omtale HER.

Af Christian Ingemann Nielsen, cin@baeredygtigtlandbrug.dk

Scroll to Top