Katastrofen i og omkring Gudenåen

Miljøministeriet og ingeniørfirmaer er i fællesskab ansvarlige for, at det er gået så galt med oversvømmelserne

vandløb-høj-vandstand

Af Kristian Østergaard, gårdejer og agronom

Det er en kendsgerning, at Miljøministeriet gennem mange år systematisk har bedt kommunerne om ikke at vedligeholde de danske vandløb.

Derfor bærer ministeriet i dag et tungt og veldokumenteret hovedansvar for de tusindvis af oversvømmelser, vi ser rundt om i landet, herunder også i og omkring Gudenåen.

Det er en indiskutabel kendsgerning.

Grelle eksempler

Hvad værre er: Nogle af de ingeniørfirmaer, der rådgiver kommunerne, optræder som ministeriets forlængede arm og med præcist det samme ministerielle budskab til kommunerne og offentligheden.

Lad os se på nogle eksempler fra de seneste år:

I 2014 var det ingeniørfirmaet Rambøll, der i forbindelse med oversvømmelserne fra nogle nordjyske vandløb – og som hjælp til den daværende miljøminister – påstod, at det overhovedet ingen forskel gør, om vandløbene er vedligeholdt eller ej.

I 2017 er det så Orbicon, der i et notat vildleder Randers Kommune og offentligheden til at tro, at sandbankerne og grødeøerne ved motorvejsbroen kun har marginal betydning for vandstands-forholdene i Gudenåen.

Og i dag kommer så Niras og fortæller i både TV og i Viborg Stifts Folkeblad, at grødeskæring i vandløbene er en dårlig investering.

Lidt om manningtallet

Som alle ved, er manningtallet i et vandløb udtryk for den modstand, vandet møder på sin vej mod havet – altså for hvor godt vandløbet bliver vedligeholdt. Højt manningtal betyder lille modstand og god vedligeholdelse. Lille manningtal betyder stor modstand og dårlig vedligeholdelse.

Ser vi på udviklingen i manningtallet for Gudenåen, så lå det i en lang periode frem til omkring 1990 fint på omkring de 30, og hvor der ingen sandbanker eller grødeøer var ved motorvejsbroen. Siden er det ellers gået ned af bakke.

Med manningtal på 20 omkring 2010 og så til i dag, hvor manningtallet nu ligger helt nede omkring 10 og derunder med store sandbanker og grødeøer, der reducerer Gudenåens afløb ved motorvejsbroen, er det ikke så sært, at Gudenåens vandføringsevne er voldsomt reduceret med stigende vandstand som resultat.

Den virkelige katastrofe

Katastrofen i og omkring Gudenåen og mange andre danske vandløb er selvfølgelig som udgangspunkt de usædvanlige store nedbørsmængder.

Den virkelige katastrofe er imidlertid, at Miljøministeriet og de ingeniørfirmaer, der rådgiver kommunerne, ligesom Miljøministeriet mener, at danske vandløb ikke skal vedligeholdes, sådan som både vandløbsloven og regulativerne ellers forudsætter!

Miljøministeriet og ingeniørfirmaerne er derfor i fællesskab ansvarlige for, at det er gået så galt for store dele af den danske befolkning.

Borgernes skattepenge, som kommunerne de senere år har brugt på deres vandløbsrådgivning hos disse firmaer, er givet rigtig dårligt ud!

Oven i alt det andet er det en økonomisk katastrofe!

(Indlægget har også været bragt i bl.a. Midtjyllands Avis, dén udgave kan du se HER. Skribenten har givet tilladelse til, at teksten gengives på Bæredygtigt Landbrugs hjemmeside).

Del:

1 kommentar til “Katastrofen i og omkring Gudenåen”

  1. Jørgen H. Poulsen

    Her bringes jo kun udokumenterede postulater, hvad kan det bruges til?

    Landbruget anseelse i samfundet styrtdykker, et angreb som dette hjælper intet!

Deltag i debatten

Scroll til toppen