Åbent brev: Nu har Venstres nye leder chancen for at genoprette forholdet til landbruget

Venstre-medlem Lars Peter Dahl opfordrer Jakob Ellemann-Jensen til at træde i karakter, når det gælder kampen mod de nye efterafgrøde-krav

11. april 2019. Miljøministerbesøg i Fussingø Skovdistrikt, hvor der blev fortalt om, at der er afsat 17 mio til rewilding på over 500 hektar af statens arealer.

Af Lars Peter Dahl, Vangegaard, Ellebakken 11, Kolding

Kære Jakob. Jeg er skuffet, jeg er skuffet over Venstre, men især er jeg skuffet over dig.

Du var som minister hurtig til at sætte landbruget på andenpladsen, efter miljøet. Jeg vil bare sige dig: Uden landbrug i Danmark er der intet miljø, der vil blot være skov, krat, hede og mose, men du vil komme til at mangle udsynet.

Man vil køre som i en tunnel og ikke kunne se ret langt væk fra den vej, man nu færdes på. Det afvekslende landskab med afgrøder af alle farver er også miljø. Nemlig kulturlandskab.

Dengang du bandede over os…

Du startede med at bande over os, uden at vide, hvad du bandede over.

Du var måske lovligt undskyldt – dels havde du ingen erfaring som minister, dels meget lidt viden om landbrug, og så var du, viser det sig, vildledt af fejlagtige rapporter.

Nu kunne du passende rette op på sagen ved at gå aktivt ind i debatten på landbrugets side.

Tåbelige regler – som følge af regnefejl

Vi er blevet pålagt nye helt tåbelige regler om flere efterafgrøder – på grund af regnefejl. Det viser mig, hvor tilfældigt ny politik opstår. Vi lider under det.

Kom nu i gang og vis, hvad du kan, det er ikke nok med kvikke bemærkninger. Det gør sig sikkert godt i Hellerup og omegn, og på Borgen. Men vi almindelige jyder falder ikke på halen over det.

Statsministeren har det alt for nemt

Jeg håber snart, Venstre kommer i arbejdstøjet. Mette har det alt for nemt for tiden.

Venlig hilsen fra en gammel mand, der har arbejdet i landbruget i 65 år, deraf 55 som så selvstændig, man nu kunne være under skiftende regeringer – og jeg er endnu medlem af Venstre.

(Indlægget har også været bragt som læserbrev i dagbladet JydskeVestkysten. Skribenten har givet tilladelse til, at teksten gengives på Bæredygtigt Landbrugs hjemmeside – og understreger i den forbindelse, at henvendelsen er målrettet Venstres partiformand mere end partiet Venstre, idet landbrugsordfører Erling Bonnesen har været særdeles aktiv i oprøret mod de nye efterafgrødekrav – det kan man blandt andet forvisse sig om via artiklen HER. I bunden af artiklen HER kan du blive klogere på Bæredygtigt Landbrugs reaktioner på efterafgrøde-kravene).