Coop leger igen med ilden ved at lyve om økologi

Den svenske del af dagligvare-giganten er blevet idømt millionbøde for at vise forbudt video på de sociale medier

coop-reklame

Er økologiske produkter sundere end konventionelle produkter?

Nej – fastslår samtlige undersøgelser på området. Og derfor må man heller ikke påstå noget sådant i eksempelvis videoer på de sociale medier.

Det har Coop i Sverige så gjort alligevel – med det resultat, at den svenske del af den store dagligvaregigant er blevet idømt en bøde på en million svenske kroner.

Coop blev i sin tid idømt en betinget bøde – og slap for at betale, hvis man undlod at vise videoen igen. Dette forbud har Coop imidlertid ikke overholdt.

Du kan læse Maskinbladets artikel om sagen HER. Bæredygtigt Landbrugs jurist Maiken Bak Jensen har tidligere advaret Coop i Danmark om lignende vildledende markedsføring – dét kan du læse mere om HER.

Af Christian Ingemann Nielsen, cin@baeredygtigtlandbrug.dk

Scroll to Top