Ny propaganda mod konventionelt landbrug

Dansk dyreværnsorganisation går i kamp mod konventionel dansk mælkeproduktion i en ny kampagne. Det er under lavmålet, mener Poul Vejby-Sørensen

Cows on green Grassland, typical Bavarian Church in Background

Dyreværnsorganisationen Anima søger i en ny kampagne en konventionel mælkeproducent til at vise, hvorledes mælkeproduktion finder sted. Det sker gennem annoncer i blandt andet Jyllands-Posten og Politiken.

Hverken konventionelt eller økologisk bør hænges ud

Organisationen udlover en dusør på 50.000 kroner til en konventionel mælkeproducent, som vil lade aktivisterne filme på sin bedrift. Der søges ensidigt en konventionel mælkegård, idet organisationen tilsyneladende vil friholde de økologiske gårde for kritik.

”For det første er det under lavmålet at udbetale en dusør for at få folk til at sige det, de gerne vil have. For det andet går de kun efter det konventionelle. De kunne ligeså godt gå efter økologiske bedrifter, hvor dødeligheden blandt især smågrise og kyllinger er væsentligt højere”, siger Poul Vejby-Sørensen, cand.agro. og faglig rådgiver i Bæredygtigt Landbrug.

”Det er ikke, fordi økologi bør hænges ud – men det bør konventionelt heller ikke. Dansk fødevareproduktion er en af de bedste i verden, så hvorfor vise et negativt og forkert billede af den?”, fortsætter han.

Foregår helt efter bogen

For at dusøren udbetales, kræver Anima desuden, at der skal filmes tre ting: For det første hvordan ko og kalv bliver adskilt og reaktionen herpå. For det andet hvordan man skiller sig af med tyrekalve, der ikke kan bruges i dansk produktion. For det tredje hvad der sker, når en udtjent malkeko sendes til slagtning.

Kampagnen hedder ‘12 timer med mor’, og den er baseret på en YouGov-undersøgelse, der viser, at over halvdelen af danskerne ikke kender til de mest basale dele af mælkeproduktionen.

”I sidste ende er det op til landmændene selv, om de vil åbne dørene for, at Anima kan komme ind og filme dyrenes forhold. Når det er sagt, så følger vores landmænd lovgivningen på området, der siger, at kalve skal tages fra moren efter 12 timer i konventionelt landbrug og efter 24 timer i økologisk landbrug”, siger Kasper Ibsen Beck, kommunikationsdirektør hos Arla, til TV 2.

”Al forskning viser, at det er det bedste tidspunkt at skille kalven fra sin mor for at undgå stress hos dyrene”, siger han.

Herunder kan du se Animas kampagne-annonce:

Af Anders Lei, journalist@baeredygtigtlandbrug.dk

Scroll to Top