Knud Jeppesen slår rekorden hos Effektivt Landbrug: Artikel læst 168.000 gange!

Aldrig tidligere er et indlæg på avisens hjemmeside blevet set så mange gange som kronikken ”Kære bysamfund, forbyd opvaskemaskiner”

Bæredygtigt Landbrug holder generalforsamling på Bygholm Landbrugsskole med forskellige indledende oplæg.

Hvorfor skal vi, som driver et moderne landbrug efter den seneste nye viden, hele tiden mistænkeliggøres – når vi alle har et ansvar for miljøet?

Sådan spurgte medlem af Bæredygtigt Landbrug, landmand Knud Jeppesen, i kronikken ”Kære bysamfund, forbyd opvaskemaskiner” i dagbladet Politiken tilbage i september 2017. Indlægget blev også efterfølgende bragt i flere andre medier – og især på www.effektivtlandbrug.dk har teksten fået sit helt eget liv igen denne sommer:

Fra den 22. juli i år og frem til nu, et par uger senere, har – og hold nu godt fast – ikke færre end 168.000 brugere klikket på linket til indlægget. Det er rekord for avisen.

Chefredaktør: Knud er en dygtig kommunikator

”Det er helt unikt, og det viser, hvor dygtig en kommunikator Knud Jeppesen er”, fortæller Jacob Lund-Larsen, chefredaktør for Effektivt Landbrug.

”Alle kan læse og forstå det, han skriver. Han ved tydeligvis noget om og brænder for emnet. Og så har han en evne til at få folk til at tænke en ekstra gang over tingene – vel at mærke uden at han peger fingre ad nogen. Det er jo et paradoks, at landmænd får skældud af folk, som så at sige selv har haft fingrene langt nede i kagedåsen – med det, de udleder i dagligdagen. Knud er god til at give folk en aha-oplevelse, og det gælder i øvrigt også, når man oplever ham til møder og så videre – han er god til at få sit budskab ud over rampen”, tilføjer Jacob Lund-Larsen.

“Det lykkedes vist meget godt at få budskabet ud”

Knud Jeppesen selv er naturligvis stolt over rekorden som ophavsmand til det mest læste indlæg nogensinde på Effektivt Landbrugs hjemmeside. Han understreger dog, at det aldrig har været planen at tage fokus på dén måde:

”Det er jo ikke en sport, det her, hvor det gælder om at vinde. Det handler om at få budskabet ud – og det lykkedes vist meget godt”, siger han beskedent.

Hjælp fra bl.a. Jeppe Søe

Planteavleren fra ”Kristiansdal” på Tørringvej i Jelling har adskillige gange ytret sig om bl.a. halekupering, økologi og pressens dækning af land og by. Han mener, at kendissers deling af hans Politiken-kronik har hjulpet med at sprede teksten til så mange:

”Debattøren Jeppe Søe har f.eks. delt den på LinkedIn, og derefter gjorde Karsten Nielsen (Food From Denmark A/S) det samme. De to er jo blandt de helt store spillere på de sociale medier. Derefter gik det amok”, som Knud Jeppesen konstaterer.

Læserne har brugt god tid på artiklen

Det er i øvrigt ikke kun tallet 168.000, der er bemærkelsesværdigt ved kronikken fra Knud Jeppesen: Ifølge Effektivt Landbrugs data har den gennemsnitlige læser brugt seks minutter og 13 sekunder på at læse indlægget – hvilket er fire minutter over normalen.

”Kronikken er altså ikke kun blevet set, men i dén grad også læst af folk”, som Jacob Lund-Larsen formulerer det.

Du kan læse Knud Jeppesens populære kronik HER.

Overvejer du et billigt abonnement på Effektivt Landbrug? Så læs mere om avisens tilbud HER.

Af Christian Ingemann Nielsen, cin@baeredygtigtlandbrug.dk

Deltag i debatten

Scroll til toppen