Her efterlyser de gode historier om dansk landbrug

Food Nation er et initiativ, der reklamerer for Danmark som ledende fødevarenation. Bæredygtigt Landbrug var med, da projektet forleden inviterede indenfor i sit nye Visitor Center

food-nation-3

Food Nation er et offentligt-privat partnerskab mellem regeringen og en række store, private virksomheder.

Partnerskabet går ud på at understøtte international branding af Danmark som fødevarenation i verdensklasse. Projektet er på finansloven med 5 millioner kroner årligt, og de private virksomheder bidrager med et tilsvarende beløb.

Helt konkret er samarbejdet mellem Miljø- og Fødevareministeriet, Erhvervsministeriet, Udenrigsministeriet, Arla, Carlsberg, Chr. Hansen, Danish Agro, Danish Crown, DLF, DLG, DI, Foss, L&F, NNF, Novozymes og Royal Greenland.

Ifølge Lise Walbom, direktør for Food Nation, skal der ikke sælges produkter, men historien om de danske styrkepositioner skal nå ud til offentlige og private indkøbere fra internationale virksomheder.

Udover samarbejde med ambassader, nyhedsbreve og udstillinger har projektmagerne skabt et Visitor Center, hvor udenlandske virksomheder kan få dybere indsigt i den danske fødevareklynge.

Fødevareklyngen er et netværk bestående af fem elementer. Ingredienser, forarbejdning, udstyr, forskning og forbrug. Klyngen udgør 25 procent af den samlede danske eksport.

Masser af værktøjer

I Food Nations besøgscenter kaldet Visitor Center på Axelborg er der først og fremmest en Story Wall, der ved hjælp af lys, lyd og billeder på en dekoreret væg forklarer den danske landbrugshistorie.

Dernæst er der en interaktiv væg, hvor besøgende kan grave dybere i detaljen om vores landbrug på væggen, der fungerer som en stor touch-skærm.

Lounge-områdets sofaer og stole i Visitor Centeret er ikke kun til de gæster, der venter på møder eller drikker en kop kaffe. Her er nemlig mulighed for at prøve virtual reality-briller, hvor man træder direkte ind i en kørende traktor på marken, ind i kostalden mens der bliver malket – eller under træerne på en æbleplantage.

Økologisk gennemslagskraft i udlandet?

Food Nation har også et case-board, hvor gæster kan klikke sig ind og læse gode historier fra dansk landbrug. Man trykker på en kategori, eksempelvis sundhed eller bæredygtighed, og hver kategori indeholder positive historier. En særligt god historie om græs som alternativ proteinkilde er blot én af mange.

Partnerskabet ønsker at favne så bredt som muligt, og hvis du brænder inde med en god historie fra landbruget, efterlyser de lige nu at få udvidet case-sortimentet. Her kan du finde kontaktoplysninger og meget mere information om Food Nation.

Under præsentationen forleden for foreningen Danske Landbrugs- og Fødevarejournalister blev bæredygtighed og økologi nævnt flere gange. Det fik Christian Ingemann, pressechef hos Bæredygtigt Landbrug, til at spørge:

”Hvor meget skal økologiske produkter fylde i materialet, når vi har nogle af verdens bedste fødevarer fra det moderne landbrug, og vores eksport af økologi kun udgør en marginal del af den samlede fødevareeksport?”

Bolden blev grebet af direktør for Food Nation, Lise Walbom, som garanterede, at der ikke er tale om noget økologi-fremstød men et tiltag for det samlede danske landbrug. Økologi har – forklarede hun – naturligvis forskellig værdi rundt om i verden. Det er klart, at præsentationerne skal skræddersyes til de forskellige interessenter. Det nytter eksempelvis ikke at reklamere for gastronomi og Michelin-stjerner, hvis handelspartneren kommer fra et land, der har problemer med sult.

Internationale forbindelser

Udover de nævnte tiltag arbejdes der lige nu på fakta-ark og podcasts, som også skal reklamere for Danmark som ledende fødevarenation i udlandet.

Food Nation sidder ikke på hænderne og venter på, at virksomhederne kommer til dem. I efteråret tog en delegation til konference i Japan, hvor den understøttede og motiverede danske virksomheder til internationale samarbejder.

Den slags arbejde er vigtigt, lyder det, fordi netværk er afgørende for, om handels-parterne får skudt gang i en god dialog.

Af Anders Lei, journalist@baeredygtigtlandbrug.dk (tekst) og Jens Sillesen, jsi@baeredygtigtlandbrug.dk (foto)

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen