Er BaneDanmark den store pesticidsynder?

I 1971 blev persontrafikken mellem Slagelse og Næstved nedlagt og siden 1986 har sporene ikke været brugt andet en spordisk til veterantog. Banestrækningen trækker fortsat sine spor gennem Sydsjællands frodige natur. Alt er frodigt her i den stadig kolde sommer, bare ikke banestrækningen.

Den ligger gold og uden skyggen af ukrudt eller anden
plantevækst, 24 år efter det sidste tog kørte på strækningen.
Hvordan kan det være? Et naturligt spørgsmål – ikke kun for den nu
nedlagte jernbanestrækning på Sydsjælland, men for hele det danske
jernbanenet.

Hvordan er det muligt at holde den nu nedlagte banestrækning
fuldkommen gold, og fri for alle slags vækster? Hvad er det for
nogle ukrudtsmidler Bane Danmark og tidligere DSB har brugt de
sidste 50 år? Formentlig langtidseffektive jordherbicider, man frem
til 1997 blev brugt på offentlige veje, pladser og ikke mindst
jernbanestrækningen.

Den nedlagte jernbanestrækning i Sydsjælland viser at disse
jordherbicider er meget langtidsholdbare. Det var et væsentligt
salgsargument, da de var lovlige, at de hæmmer eller stopper al
plantevækst i flere år. På jernbane strækningen gennem Sydsjælland,
foreløbig i 24 år – måske for altid.

Togdriften er altså en meget væsentlig kilde til den samlede
udvaskning af pesticider i gennem de sidste 50 år i Danmark. Det
danske jernbanenet er på 3.240 km. BaneDanmark har det daglige
ansvar for et areal, svarende til 5.500 hektar, hertil skal lægges
baneterræner og stationer, de er dermed en af Danmarks allerstørste
grundejere.

Spørgsmålet er hvilken politik Bane Danmark og tidligere DSB har
haft på området? Har det været normalt, at overdosere strækningerne
med de nu forbudte jordherbicider? Måske, for det har lettet
dagligdagen for de ansatte i DSB?

Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug mener det er på sin
plads at BaneDanmark nu fortæller offentligheden: Hvilke
pesticider, der er anvendt de sidste 50 år? Og i hvilke doser? Hvad
er langtidskonsekvenserne af brugen af disse pesticider?

Som borger i Sydsjælland er det også naturligt at spørge om det
er forsvarligt at lade sine børn lege i bare fødder på den nedlagte
banestrækning? Regionen Sjælland har fået sig en kostbar opgave med
denne stærkt forurenede banestrækning, når det gælder en
miljøsanering. Hvis den fortsatte nedsivning skal stoppes
effektivt, skal banestrækningen graves op i en dybde på 10 meter
under skinnerne.

Et er de historiske fejl i brugen af de nu ulovlige
jordherbicider, hvad gør BaneDanmark i dag? Hvilke mængder af
pesticider, anvendes årligt på de danske banestrækninger?

BaneDanmark har staten som ene aktionær, og dermed et ansvar for
at gå i spidsen for bevarelse af vores fælles natur.

Kontakt for yderligere kommentarer:

Vagn Lundsteen

mobil: 22 50 54 45

mail: vtl@agropro.dk

Del:

Deltag i debatten

Scroll til toppen