Niche bliver aldrig mainstream

Udgivet 16. juni 2017 - kommentarer:
Niche bliver aldrig mainstream

Danmark eksporterer ¾ af hele landbrugsproduktionen, og det er det konventionelle landbrugs fortjeneste, ikke nicheproduktion eller økologiens

Tallene lyver ikke, når det gælder økologien og nicheproduktionens rolle i forhold til konventionelt landbrug i forbindelse med eksport. Der bliver eksporteret for 112 mia. landbrugsprodukter, og kun to mia. kommer fra den økologiske produktion.

Cheføkonom hos Landbrug & Fødevarer, Frank Øland, var klar i mælet, da han deltog i debatten ”Dansk nicheproduktion eller storeksport til Kina” på folkemødet på Bornholm fredag eftermiddag.

”Vi kan sælge nogle nicheprodukter herhjemme, men vi kan ikke lave nicheproduktion og sælge for 112 mia. kr.,” sagde han med reference til, at det kun udgør en forsvindende lille del af den samlede produktion.

”Noget af det, vi eksporterer meget af, er svinekød til Kina. Det, de sætter meget stor pris på, er fødevaresikkerhed, der er i danske varer. Det er den høje kvalitet.”

Udover at det konventionelle landbrug leverer en høj kvalitet og efterspurgte varer, gjorde han opmærksom på, at Danmark ikke kan levere de store mængder varer i økologisk produktion til eksportmarkederne.

Godsejer forsvarede det konventionelle

Anne Sophie Gamborg, godsejer på Møllerup Gods, markerede sig i debatten om økologi, da hun tog ordet og talte som sine praktiske erfaringer med konventionelt landbrug og med alternative afgrøder som eksempelvis industrihamp.

”Jeg har taget min uddannelse på en økologisk landbrugsskole, men vi dyrker ikke økologisk hos os, fordi der er nogle bæredygtighedsmæssige udfordringer, som gør, at jeg ikke føler, det er ansvarligt,” sagde hun.

For hende er og forbliver økologi en niche, da udbyttet er for småt, og der sker en udpining af jorden.

”Vi ville mangle kvælstof. Det holder ikke, hvis vi ikke kan få 70 kg/N fra svineproduktionen. Alternativt skal vi gå langt ned i udbytte,” sagde hun.

Debatten var arrangeret af Tænketanken Frej, der havde lånt Landbrug & Fødevarers store telt tæt ved vandet og Allinge Røgeri. I debatpanelet deltog også Lise Walbom, direktør i Fødevarepartnerskabet, Rasmus Pors, kok og partner i Langelinie Pavillonen og Rikke Lundsgaard, landbrugspolitisk seniorrådgiver ved Danmarks Naturfredningsforening. Marie-Louise Boisen Thøgersen, der er formand og medstifter af Frej, var ordstyrer gennem debatten.

Hænger det sammen?

Ordstyreren tog over og spurgte Rikke Lundsgaard, hvordan det hænger sammen, at Danmarks Naturfredningsforening har et mål om 100% økologi, og at de samtidig mener, at eksportmarkedet er lige så vigtigt som hjemmemarkedet.

”Som alle ved, blev Rom ikke bygget på et år. Vi er verdensmestre i økologi i Danmark, Det skal vi være stolte af, fordi vi kan samarbejde, Grunden til at vi kan eksportere til Kina, er at de stoler på os, fordi vi har en statslig certificering af økologi,” svarede Rikke Lundsgaard.

Af Anders Melchiorsen, anm@baeredygtigtlandbrug.dk