”Der er mange der stadig tror, at landbruget er Morten Korch”

Det er vigtigt at få fortalt den rigtige historie om landbruget. Det mener kvægbonden Lars Jeppesen, der tidligere på året medvirkede i en landsdækkende kampagne, der satte fokus på landbrugets rammevilkår.

lars_jeppesen

I sommeren 2015 lancerede Bæredygtigt Landbrug kampagnen ”På landet” hvor fire landmænd fortalte om livet på landet og de udfordringer de har med at drive landbrug i Danmark. En af de medvirkende landmænd var Lars Jeppesen fra Vestsjælland, der er kvægbonde med ca. 650 malkekøer.

Han har ved flere lejligheder deltaget i forskellige interviews, og han var ikke i tvivl om hvorvidt han ville være med i kampagnen, da han blev spurgt.

”Man er jo altid bange for at blive misforstået, når man stiller op til nogle ting, men jeg synes også, at det er vigtigt, at vi skal vise, hvad det er vi går og laver. Jeg vil gerne være med til at vise dagligdagen på et moderne landbrug, så derfor hoppede jeg ud i det”, siger Lars Jeppesen og fortsætter:

”Vi har været med i mange forskellige småprojekter i medierne, og det kan godt give bagslag en gang i mellem, men jeg synes, at det generelt bliver modtaget positivt. ”

God respons fra venner og familie
Imens kampagnen kørte har Lars Jeppesen fået mange henvendelser fra folk, som havde set ham i aviser eller på internettet og responsen på hans medvirken, og de budskaber som kampagnen kom med, har været god.

”Reaktionerne på kampagnen har været positive. Alle har rost den, så det har været vellykket. Jeg har fået mange henvendelser fra folk, så på den måde har det været meget sjovt. Hele min svigerfamilie bor i København, og de har fået mange henvendelser fra kollegaer og venner, og det er godt, at vi har kunnet oplyse på den måde”, siger Lars Jeppesen.

Positiv stemning i lokalområdet
Området hvor Lars Jeppesen bor er i høj grad præget af landbrug, og der er marker hele vejen rundt om Svinninge, som er den nærmeste by. Det gør, at landbruget har en naturlig plads i folks bevidsthed og forholdet til lokalområdet er ifølge Lars Jeppesen godt, men det noget der skal vedligeholdes.

”Heldigvis er stemningen i forhold til landbruget god i vores område. Jeg synes også, at mine kollegaer og jeg gør meget for at åbne op ved at holde åbent landbrug og deltage i så meget som muligt. Vi kan lige så godt have en god dialog med naboerne i stedet for, at vi skal køre det med skriverier i medierne”, siger Lars Jeppesen.

Landbruget er højteknologisk
For Lars Jeppesen handler det ikke kun om at fortælle, hvad det er landmændene går og laver ud på gårdene, men også i høj grad om, at få fortalt historien om, at erhvervet konstant udvikler sig, og på den måde give et mere realistisk billede af, hvordan det moderne landbrug er.

”Det er klart, at vi bliver færre og færre i landbruget i takt med, at gårdene bliver større og større, og det kan vi ikke lave om på. Den eneste måde vi kan komme ud og fortælle om os selv på, det er via medierne. Vi har ikke ressourcer til at have skolebørn ude hele tiden, selvom vi rigtig gerne ville og egentlig burde for at vise, hvordan det her egentlig fungerer”, siger Lars Jeppesen med henvisning til, at der er langt fra det forsimplede billede som mange stadig har af landbruget og til de højteknologiske gårde som præger erhvervet i dag.

”Der er mange der stadig tror, at landbruget er Morten Korch, og det kan vi lige så godt fortælle, at det er det ikke, og det er derfor jeg synes det er godt, at vi får vist, at det er højteknologisk det vi arbejder med hele tiden. Vi er nødt til være store effektive landbrug, for at det hele kan løbe rundt. ”

Læs mere om Lars Jeppesen og de tre andre landmænd, der var med i kampagnen “På landet” 

Scroll to Top